Valgfag og tilvalgsfag skoleåret 2024/2025

Til elever og foresatte på 7. til 9. trinn

Valgfag på ungdomstrinnet 2024/2025

Sokndal skole vil neste år tilby fire valgfag. Valgfagene samles i tre bolker hver på 4 dager. Valget gjøres for et år om gangen. Det betyr at det er mulig å velge et annet valgfag neste år. Dersom eleven velger et annet valgfag neste skoleår vil karakteren en får i 8. klasse være standpunktkarakter. Standpunktkarakterer, i motsetning til terminkarakterer, teller for inntak på videregående skole.

Valgfagene som tilbys for 2024/25 vil, med forbehold om at det melder seg tilstrekkelig mange elever, være:

• Design og redesign: Dette er faget for deg som liker å lage/skape noe selv. Faget går ut på å teste ut ideer i et prosessarbeid og til slutt komme fram til et produkt. Produktet elevene lager er alt fra bruksgjenstander til kunstprodukt i nye eller gamle materialer. (Gjenbruk)
  • Fysisk aktivitet og helse: Faget skal bidra til en bedre helse for den enkelte. Tradisjonelle lagidretter, individuelle treningsaktiviteter, alternative treningsformer og friluftsliv vil alle kunne være elementer som trekkes inn i opplæringen for å gi elevene fysiske utfordringer. Det er et mål at elevene får nye utfordringer, tøye egne grenser i faget og opplever mestring. Sammenhengen mellom kosthold, fysisk aktivitet og helse vil også bli belyst. Elevene må i dette faget ta utfordringer både alene og sammen med andre. Faget vil gjerne komme innom; golf, håndball, step, kosthold og ernæring, sykling, sjakk, koordinasjon, klatring, svømming, rugby, frisbee, heiatur og ski/snøaktiviteter.
  • Friluftsliv: Elever som gjør dette valget må like å være ute, og gjerne også sove ute i naturen. I tillegg må eleven ikke være redd for å bære litt tungt når en er ute i terrenget. Friluftsliv innebærer ulike aktiviteter ute i naturen og gir praktiske erfaringer med natur og friluftsliv eller naturbruk. Det vil bli turer av ulik varighet. Allemannsretten og andre regler for bruk av naturen er derfor sentrale i faget. Miljø handler her om å ta vare på naturen og miljøet og å utnytte ressursene på en bærekraftig måte.
  • Utvikling av produkter og tjenester: Her vil en produsere varer og tjenester som vi tror det er brukt for. Starte opp en «bedrift» som kan tilby slike varer og tjenester. Elevene skal også markedsføre produktene. Forretningside må utvikles, budsjett må lages og regnskap føres. Her er det viktig at elevene brenner for å lage noe som kan være «salgbart».

Husk at valget du gjør gjelder for hele neste skoleår. Året etter kan du gjøre et nytt valg eller fortsette med valgfaget du hadde.

Dersom det melder seg for mange søkere vil de eldste elevene gå før elever på lavere klassetrinn.

Elevene i kommende 10. klasse vil  få tilbud om kurs i «Trafikk». Dette kurset er nødvendig for å kunne få mopedførerbevis og trafikalt grunnkurs. Skolen kan ikke tilby alt som trengs for å kunne få mopedførerbevis. Noe må en beregne å måtte gjennomføre på godkjent trafikkskole.

Bente Larsen                                                 Ole Geir Uthaug

Inspektør ungdomstrinnet                              Rådgiver 8.-10. klasse

Mobil: 958 90 797                                          Mobil: 930 53 423

Valg av tilvalgsfag – 2. fremmedspråk eller arbeidslivsfag på ungdomstrinnet

Sokndal skole vil, under forutsetning av at det melder seg nok søkere, neste år tilby undervisning i språkene:

- Tysk og

- Spansk

- Arbeidslivsfag

Tilbudene settes bare i gang dersom det melder seg tilstrekkelig antall elever.

Elever som tenker å gå videre på studieforberedende utdanningsprogram i videregående skole; Idrettsfag, Musikk, dans, drama, Kunst, design og arkitektur, Medier og kommunikasjon eller Studiespesialisering, må minst gjennomføre ett fremmedspråk i tillegg til engelsk. Det er mulig å starte med fremmedspråket i 8. klasse, eller første klasse på videregående skole. Vi anbefaler at elever som skal ta et studieforberedende utdanningsprogram, starter på sitt andre fremmedspråk i 8. klasse.

Selv om eleven ikke velger å ta andre fremmedspråk i grunnskolen, er det mulig å få generell studiekompetanse etter videregående skole. Elever som ikke har et annet fremmedspråk kan ta dette i løpet av tre år på et studieforberedende utdanningsprogram. (Mot 2 år for elever som alt har andre fremmedspråk fra ungdomstrinnet.) Alternativt kan elever som tar yrkesfaglige utdanningsprogram ta et påbyggsår som gir generell studiekompetanse.

Arbeidslivsfag skal gi elevene som ønsker det større muligheter til å bruke sine praktiske evner og slik få prøvd ut sine interesser for yrkesfaglig opplæring. Dersom eleven synes det er tungt med teori på skolen bør en vurdere dette tilbudet.

Når eleven velger enten et språkfag eller arbeidslivsfag, skal eleven normalt ha dette faget på hele ungdomstrinnet. Det er forskriftsbestemt at eleven skal kunne bytte mellom språkfag tilvalgsfagåpnet første halvår av 8. klasse. Vi ber likevel om at dere tenker godt gjennom valget, av tilvalgsfag, på forhånd. Etter dette skal det særlig tungtveiende grunner til for å få avslutte med fremmedspråk.

Dersom dere har spørsmål, kan rådgiver ved Sokndal skole kontaktes.

Valg må gjøres via Visma. Dere vil motta en melding med link til tilbakemeldingsskjema. Eleven/foresatte markerer her ønsket valg. Dersom valget ikke kan oppfylles vil eleven bli kontaktet. Jeg ber om at tilbakemeldingen sendes innen 7/5.

Ole Geir Uthaug

Rådgiver Sokndal skole