§ 1 Eierforhold
Sokndal kulturskole eies og drives av Sokndal kommune. Kulturskolen skal drives i samsvar med statlige retningslinjer (Oppl.l. § 26-1), kommunale vedtak og retningslinjer.
§2 Formål
Sokndal kulturskole har som formål :
- å utvikle elevenes musikalske og skapende evner og fremme elevenes forståelse og opplevelse av kunst som uttrykksform.
- Å utvikle elevenes ferdigheter etter den enkeltes forutsetninger, slik at de får en meningsfull og stimulerende fritidsaktivitet og et godt grunnlag for en eventuell senere karriere eller yrkesutdannelse.
- Å være en ressurs for det øvrige skoleverket/barnehager og kulturlivet i kommunen for å oppnå mest mulig opplæring og framme forståelse og interesse for kultur i lokalmiljøet.
§3 Organisering
- Kulturskolen ligger under Hovedutvalget for levekår
- Daglig leder er rektor for Kulturskolen som har Oppvekst- og kultursjef som nærmeste overordnede.
- Rektor samarbeider med et styre som består av:
2 medlemmer valgt av foreldrerådet
2 medlemmer valgt av de tilsatte
1 medlem valgt av kommunen
Rektor er saksbehandler/sekretær.
- Kommunens medlemmer til styret velges for 4 år om gangen, av og blant Hovedutvalget for levekår sine medlemmer. De øvrige medlemmene av styret velges for 1 år av gangen.
§4 Styrets arbeid
Styret skal arbeide innenfor de rammer som kommunen fastsetter. Styret skal i samarbeid med rektor se til at kulturskolen drives i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og kommunale vedtak.
§5 Foreldreråd
- Foreldrerådet består av alle foresatte til elever ved kulturskolen. Foreldrerådet velger representant til styret.
- Rektor innkaller til første møte om høsten, der det velges en leder og sekretær for rådet. Det velges også 2 representanter til styret.
- Foreldrerådet skal ivareta elevenes interesser i forhold til kulturskolens formål. Dette gjøres med et godt samarbeid med de ansatte.
§6 Drift
- All kulturskolevirksomhet må ligge på et forsvarlig faglig nivå.
- Kulturskolen følger vedtatt skolerute for grunnskolen i kommunen.
- Bemanning skal være i samsvar med budsjett, stillingshjemler og undervisningstilbud.
§7 Økonomi
- Kommunen har det økonomiske ansvaret for kulturskolen
- Inntekter til drift får kommunen gjennom egenbetaling fra elevene og statstilskudd.
- Betalingssatsene fastsettes av kommunestyret, og betales forskuddsvis et halvt år av gangen. Ved sammenhengende fravær p.g.a. sykdom ut over 1 måned eller ved flytting, kan styret sammen med rektor fastsette redusert betaling etter søknad.
- Det gis moderasjon for deltakelse i flere aktiviteter
- Dersom særlige grunner skulle foreligge, er det anledning til å søke om friplass/redusert egenbetaling. Slik søknad behandles av Hovedutvalget for levekår etter innstilling fra styret.
§8 Opptaksregler
- Opptak blir annonsert i lokalpressen.
- Opptak foretas av styret for kulturskolen etter innstilling fra rektor.
- Kulturskole er åpen for all, men elever i grunnskolealder blir prioritert.
- Søknad om opptak skjer en gang i året, frist 1. juni. Påmelding er bindende, og elever som tar i mot plass, beholder den til den sies opp. Dette såfremt kulturskolen klarer å skaffe undervisningsressurs. Oppsigelse må skje skriftlig, og for våren innen 01.12.
- Rektor delegeres myndighet til å oppta elever midt i året, avvikle ev. venteliste og elevinndelinger og lignende.
§9 Endringer
Endringer i vedtektene vedtas av hovedutvalget for levekår og godkjennes av kommunestyret..
Vedtektene evalueres minimum en gang hver valgperiode.
Vedtektsendringer av mindre prinsipiell karakter, delegeres til oppvekst- og kultursjef.