Øke mestring - forebygge fall og ulykker

Blant mennesker over 65 år skjer 6 av 10 ulykker i eller nær hjemmet. 80-90 % av disse skadene er fallulykker. Mange av disse resulterer i hoftebrudd, med konsekvenser som tap av funksjonsnivå, kroniske smerter og i verste fall død. Et viktig tiltak for å unngå skader og komplikasjoner av fall, er å forebygge selve fallet, blant annet ved å bedre balansen.

Enkle tiltak kan gjøre hjemmet ditt tryggere Trygghet i hjemmet for eldre. Det er viktig å redusere fare for fall, men også risiko for brann.

Det finnes ulike hjelpemidler, som kan bidra til at du mestrer bedre, om det er noe du ikke klarer like godt som før. Her er eksempler på ulike hjelpemidler/velferdsteknologi som ut fra behov kan være til nytte i hverdagen. Hva kan hjelpe?

Å gå tur er bra, men turer på flat mark og/eller med staver bidrar ikke til å bedre balansen din. Det oppnår du med spesifikke øvelser og/eller turer i ulendt terreng.

Sokndal kommune har laget en video om du ønsker å lære øvelser du kan gjøre på egen hånd. Fysioterapeut Harald Bjørge har satt sammen øvelsene, og sykepleier Jorunn Øybakken demonstrerer øvelsene. Filmen er laget av RaiMedia.

Kommunen arrangerer også gruppe-trening med fokus på balanse og fallforebygging