26.05.21 - Status Covid-19 i Sokndal

Ti personer ble satt i smittekarantene etter det positive prøvesvaret fredag kveld. Som følge av dette ble det satt opp ekstra testing på lørdag. 20 personer ble testet, og samtlige fikk et negativt prøvesvar tilbake. Det betyr at personene som ble satt i ventekarantene på fredag, nå er ute av denne. Personene i smittekarantene forblir i karantene til de har fått en nytt negativt prøvesvar etter 7 dager.

Fullstendig oversikt over alle gjeldende nasjonale regler og anbefalinger finner du på helsenorge.no

Smittekarantene:

Alle nærkontakter til en bekreftet smittet person skal i utgangspunktet i karantene i 10 døgn fra det tidspunktet kontakten med en smittet person skjedde. Personer i smittekarantene bør teste seg så snart som mulig etter at de blir definert som nærkontakt. Dersom du er nærkontakt, blir du vanligvis kontaktet av kommunens smittesporingsteam og får beskjed om hva som gjelder for deg.

Smittekarantenen kan kortes ned dersom du får negativt svar på koronatest (PCR-test) som er tatt tidligst syv døgn etter du hadde kontakt med en smittet person. Karanteneplikten gjelder inntil du kan dokumentere negativt prøvesvar på testen.

Dersom du er fullvaksinert med koronavaksine, trenger du ikke gå i smittekarantene etter å ha vært nærkontakt med en smittet person. Dette gjelder fra én uke etter siste dose.

Har du bare fått første vaksinedose for mellom 3 og 15 uker siden, trenger du ikke gå i smittekarantenen, dersom du tester deg mellom 3 og 7 dager etter nærkontakten med en smittet person. Du må ikke være i karantene frem til du tester deg. Hvis du tester positivt må du i isolasjon.

Ventekarantene:

Dersom du bor sammen med en person som er i smittekarantene, skal du være i ventekarantene. I ventekarantene skal du følge de samme reglene som de i smittekarantene.

Du skal være i ventekarantene fram til:

• den som er i smittekarantene har fått negativt svar på den første testen.

eller

• karantenetiden på 10 døgn, til den i smittekarantene er over. Dette gjelder dersom personen ikke tester seg.

eller

• du selv tester negativt på en koronatest (PCR), tatt tidligst tre døgn etter at personen i smittekaratene hadde nærkontakt med en smittet person.

Du trenger ikke å være i ventekarantene hvis:

• du er vaksinert (3 uker etter første dose)
  • den som er i smittekarantene er vaksinert (3 uker etter første dose)
  • du de siste seks månedene har gjennomgått covid-19, og har dokumentasjon på det fra norsk helsetjeneste.

Vi minner om hvor viktig det er at alle som får en luftveisinfeksjon med feber, hoste, tungpustethet, tap av smak- eller luktesans, sår hals, eller føler seg syke, holder seg hjemme og tar kontakt med Sokndal legekontor for å bli testet for Covid-19.

Her kan du få mer informasjon

• Kommunens koronatelefon: 51 47 07 07
  • Koronatelefon i Sokndal for barn og ungdom: 482 86 490
  • Informasjon til befolkningen på helsenorge.no
  • På Helsenorge finner du også Helsedirektoratets praterobot (chatbot) hvor du kan skrive inn og få svar på spørsmål
  • Helsedirektoratets informasjonstelefon 815 55 015 (hverdager 08.00 – 15.30)

NB! Du kan ikke bestille tid for testing gjennom kommunens koronatelefon eller de nasjonale informasjonstjenestene. For å bli testet, må du ringe Sokndal legekontor på tlf. 51 47 06 80.