Covid-19-tilfelle i Sokndal

Sokndal kommune har fått bekreftet smitte hos en innbygger tirsdag 3. november. Den smittede er satt i isolasjon, smittesporing er gjennomført og alle nærkontakter er varslet og satt i karantene. Smittekilden er foreløpig ukjent, og kommunen er i dialog med sentrale helsemyndigheter om situasjonen.

Alle som får en luftveisinfeksjon med feber, hoste, tungpustethet, tap av smak- eller luktesans, sår hals, eller føler seg syke, må ta kontakt med kommunen for å bli testet for Covid-19. Dette gjøres ved å ringe Sokndal legekontor på tlf. 51 47 06 80.

Hvis du har symptomer som kan skyldes Covid-19, skal du holde deg hjemme. Ved behov for helsehjelp skal du kontakte lege på telefon. Du skal ikke fysisk oppsøke lege eller annen helsetjeneste uten avtale.

Kommunens nettsider vil bli oppdatert dersom situasjonen utvikler seg.

Her kan du få mer informasjon

• Kommunens koronatelefon: 51 47 07 07
  • Koronatelefon i Sokndal for barn og ungdom: 482 86 490
  • Informasjon til befolkningen på helsenorge.no https://helsenorge.no/koronavirus
  • På Helsenorge finner du også Helsedirektoratets praterobot (chatbot) hvor du kan skrive inn og få svar på spørsmål
  • Helsedirektoratets informasjonstelefon 815 55 015 (hverdager 08.00 – 15.30)

NB! Du kan ikke bestille tid for testing gjennom de nasjonale informasjonstjenestene. For å bli testet, må du ringe Sokndal legekontor på tlf. 51 47 06 80.

Råd som gjelder for alle

Sammen kan vi bidra til å stanse smittespredningen ved å følge grunnleggende smittevernregler:

• Hold minst 1 meters avstand til andre
  • Ta covid-19 test hvis du har luftveissymptomer
  • Hold deg hjemme hvis du er syk (gjelder all sykdom)
  • Vask hendene grundig og ofte. Bruk eventuelt spritvask.
  • Host og nys i papirlommetørkle, eller i albukroken dersom du ikke har lommetørkle for hånden.