Delvis åpning av idrettsbanene og idrettsanleggene i Hauge og i Åna-Sira

Helsedirektoratet har kommet med nye retningslinjer knyttet idrettsaktivitet. Kommuneoverlegen har derfor valgt å åpne idrettsbanene og idrettsanleggene i Hauge og i Åna-Sira – men hun presiserer at dette kun er i meget begrenset omfang.

Helsedirektoratets nye veileder for idrett sier at det kan tilrettelegges for og utøves idrettsaktivitet i mindre grupper for inntil fem personer som holder en avstand på minimum to meter, og der det ikke forekommer fysisk nærhet mellom deltakerne. Det er også viktig at ingen tar på det samme utstyret med hendene. I fotball må ikke spillerne heade ballen til hverandre, og de bør heller ikke ta på den med hendene.

Dette innebærer at klubber og lag kan tilrettelegge for aktivitet drives innenfor rammen av helsemyndighetenes anbefalinger. Kommunen oppfordrer også sterkt til at all aktivitet av barn og unge skjer under oppsyn av voksne, så de kan påse at reglene holdes.

Sokndalshallen og garderobene vil fortsatt være stengt.