Digihelse - Innbyggerdialog på helsenorge.no

Helsenorge

Løsningen brukes i første omgang til kommunikasjon med brukere av kommunale helse- og omsorgstjenester.

Når din tjeneste er klar til å ta i bruk Digihelse vil du få en SMS-melding fra Helsenorge.

Hva betyr dette for deg som bruker?

Sende og motta meldinger

Innbyggerne kan enkelt og trygt sende og motta meldinger. Meldingene kan inneholde sensitive opplysninger siden løsningen krever innlogging med BankID.

Alle meldinger lagres direkte inn i kommunens elektroniske pasientjournal. Løsningen legger også til rette for direkte kontakt mellom for eksempel hjemmetjenesten og pårørende.

 

Avtaler og avbestilling

Ved å logge inn på helsenorge.no kan innbyggerne se avtaler de har med helsetjenestene i kommunen, for eksempel besøk fra hjemmesykepleien. De kan også avlyse besøk som ikke passer. Avbestillingene registreres direkte i kommunens elektroniske pasientjournal.

På denne måten blir det enklere for innbyggerne å planlegge sin hverdag. Samtidig vil kommunen motta færre henvendelser på telefon, og hjemmetjenesten vil unngå bomturer.

 

Varsel om utførte besøk

Få varsler om utførte hjemmebesøk på tekstmelding eller e-post

Innbyggeren og/eller dens pårørende med fullmakt kan få varsel på e-post eller tekstmelding når et hjemmebesøk er utført. Dermed kan pårørende enkelt holde oversikt over hvilken hjelp deres nærmeste får.

Videoer fra helsenorge.no:

 Christian 19 bruker helsenorge for å kommunisere med helsetjenestene 

Helsenorge

Astrid har enkel digital kontakt med hjemmetjenesten i kommunen

 

Innlogging

For å logge inn på helsenorge.no kan innbyggerne bruke BankID, BankID på mobil, Buypass ID eller Commfides e-ID. Innloggingen har sikkerhetsnivå 4, og det er dermed mulig å utveksle sensitive opplysninger.

Pårørende kan få tilgang til tjenestene med fullmakt fra innbyggeren.

Helsenorge har også en gratis app til mobiltelefon. Der kan du enkelt logge inn på høyeste sikkerhetsnivå, med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk. 

 

Spørsmål?

Helsenorge.no har en egen hjelpetelefon dersom du trenger hjelp til å logge deg inn:

Telefon 23 32 70 00. Åpningstid hverdager mellom kl 08:00 - 15:30

Dersom du mottar hjemmetjenester fra Sokndal kommune, kan du også spørre din kontaktperson for å få mer informasjon om, og hjelp til å bli en digitalt aktiv innbygger.

 

Mer om tjenesten Digihelse: