Gatelys – Avtale om drift og vedlikehold

Sokndal kommune har nylig inngått ny rammeavtale om drift og vedlikehold av gatelysanlegget i Sokndal kommune. Det er selskapet Skina AS avtalen er signert med. Skina AS er et kommunalt eid selskap, der Sokndal kommune er en av eierne og det er da naturlig å bruke de videre både på grunn av eierskap og at selskapet har god kjennskap og kunnskap om gatelysanlegget i Sokndal kommune. Derfor skal selskapet også være behjelpelige med anbefalinger og veiledning til prioriteringsplan for utskiftning på anlegget i kommende periode.

Dersom en registrerer feil ved gatelysanlegget (både på kommunal vei og fylkesvei) kan en melde dette inn her: https://skina.no/feilmelding/

Ved innmeldte feil, søkes retting påbegynt innen 24 timer eller neste virkedag etter mottatt melding. Dette er feil som for eksempel feil på tenn/slukke system, utfall av 3-5 lamper etter hverandre på skoleveier eller sterkt trafikkerte strekninger, utfall av hele kurser eller belysningsanlegg som lyser på dagtid.

Andre mindre betydelige feil søkes utbedring utført innen 1 uke, mens annen defekt belysning kan ta noe lengre tid. Dersom innmeldte feil gjør at en må sikre kabler eller master etter f.eks påkjørsel eller det mangler mastelokk, søkes utbedring påbegynt umiddelbart etter mottatt melding.

Selve vedlikeholdsjobben er noe forandret fra tidligere år. For eksempel så var avtalen tidligere at ca en fjerdedel av alle pærene på anlegget skulle skiftes ut i løpet av året. Nå er mye av pærene byttet ut med ledpærer, slik at jobben nå blir mer rengjøring av armaturer istedenfor å bytte ut pærer som tidligere.