Her kan du stemme på valgdagen

På valgdagen må du stemme i kommunen der du er registrert som bosatt i folkeregisteret per 30. juni 2021. Du kan stemme både i Sokndal og i Åna-Sira.

Her kan du stemme i Sokndal kommune:

Åna-Sira stemmekrets      Åna-Sira Klubbhus 1. etasje          Kl. 1300 - 1900
Hauge stemmekrets         Soknatun, kinosalen                       Kl. 0900 - 2100

På valglokaler.no finner du åpningstidene til alle valglokalene i hele landet

Legitimasjon og valgkort

Husk å ta med legitimasjon når du skal stemme. Legitimasjon kan for eksempel være pass, ID-kort, førerkort eller bankkort med bilde. Legitimasjonen må minst inneholde navn, fødselsdato og bilde.

I år får du digitalt valgkort. Du trenger ikke valgkortet for å stemme, men det sparer deg for tid dersom du har valgkortet tilgjengelig når du skal stemme. Valgkortet er en bekreftelse på at du har stemmerett. Der står det også hvor og når du kan stemme på valgdagen. Valgkortet gjelder ikke som legitimasjon.

Her kan du se hva som er godkjent som legitimasjon (valg.no).

Hjelp til å stemme

Ta kontakt med en valgfunksjonær dersom du har spørsmål eller trenger veiledning når du skal stemme. Valgfunksjonærene har taushetsplikt.

Har du en psykisk eller fysisk funksjonsnedsettelse som gjør at du ikke kan stemme alene? Da har du rett på å få hjelp til å stemme av en valgfunksjonær eller en annen person som du selv peker ut.

Følg smittevernregler og råd

Det er viktig at du følger smittevernregler og råd som gjelder der du bor. Husk å holde avstand og ha god håndhygiene når du stemmer, og ikke dra til stemmelokalet hvis du er syk.

Om du er i isolat eller karantene på grunn av covid-19 skal du ikke møte opp i et valglokale.

Hvis du kommer ut av isolat/karantene før valgdagen 13. september er hovedregelen at du skal stemme når isolatet/karantenen er avsluttet.

Hvis du ikke kommer ut av isolat/karantene før etter valgdagen, kan du ta kontakt med valgstyret for å gjøre avtale om hvor du kan få stemt. Ring servicekontoret på telefon 51 47 06 00 for påmelding. Informer om at du sitter i isolat/karantene på grunn av covid-19.

Frist for å gjøre avtale om å forhåndsstemme er fredag 10. september klokken 10:00.

Smittevernveileder for valggjennomføring under covid-19-utbruddet (regjeringen.no)

Karantene eller isolasjon på valgdagen

Hvis du ikke kommer ut av isolat/karantene før etter valgdagen mandag 13. september, kan du ta kontakt med servicekontoret på telefon 51 47 06 00 for å få gjort avtale om å få stemt. Oppgi at du er i isolat/karantene på grunn av covid-19.

Frist for å gjøre avtale er mandag 13. september klokken 10:00.