Her trikser ordføreren for en tryggere barndom

90.000 barn har en mamma eller pappa som drikker for mye alkohol. Disse barna vil ordfører Jonas Andersen Sayed at vi skal se, og triksingene skal bidra til det.

Det er alkovettorganisasjonen Av-og-til som har invitert til en nasjonal triksedugnad. Målet er å «samle inn» 90.000 fotballtriksinger for å få folk til å forstå hvor mange barn som har en utrygg barndom fordi foreldrene drikker.

Sokndal kommune er en Av-og-til-kommune og jobber derfor målrettet med å forebygge skadelige konsekvenser av alkoholbruk. Ordføreren er ikke i tvil om at dette er en viktig sak å vise støtte til.

– 90.000 er mange barn, og det er helt avgjørende at de har en trygg arena hvor de blir sett. Dette er en viktig påminnelse til oss alle om å se barna rundt oss og gjøre noe med det dersom vi får en dårlig magefølelse, sier Jonas Andersen Sayed.

Finnes i alle idrettslag

90.000 barn tilsvarer omtrent hvert tiende barn. Det betyr at det mest sannsynlig finnes barn i hvert eneste idrettslag som kommer fra hjem der minst en forelder sliter med alkohol.

– De aller fleste barn er innom idretten i løpet av barndommen og ungdomstida. For de som vokser opp i et hjem med for mye alkohol kan idretten spille en helt avgjørende rolle. Derfor legger vi i Av-og-til stor vekt på idrett i arbeidet vårt, sier Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i Av-og-til.

Landsdekkende kampanje

Triksedugnaden er et tiltak i en større kampanje i regi av Av-og-til med vekt på idrett. Flere kjente profiler har allerede tatt utfordringen og gått med på å dele sine triksekunster i sosiale medier under emneknaggen #triksedugnad.

– Vi utfordrer alle til å delta – både de som ikke har tatt i en ball før, de som har superevner. 90 000 er et høyt tall, men hver triksing utgjør faktisk ett barn. Så hver eneste triksing teller, påpeker Eriksrud.

Slik deltar du i triksedugnaden:

• Film mens du trikser så mange eller få ganger du klarer.
  • Start gjerne med å si at du/dere bidrar i Av-og-tils triksedugnad, og at du/dere ønsker å bidra til at vi skal se de 90 000 barna som har foreldre som drikker for mye alkohol.
  • Del videoen med emneknaggen #triksedugnad på Instagram eller Facebook fra 27. august, og skriv hvor mange triksinger du klarer (for eksempel #3triksinger).
  • Utfordre gjerne en venn!