Hver 2. sokndøl har nå hatt korona

Oppdatering pr. 11. mars 2022

Om lag 1300 personer er nå registrert smittet i kommunen. Imidlertid regner en med at det reelle antallet er en del høyere. Dette fordi det kun er personer som har registrert positiv test i kommunens systemer som er med i dette tallet.

Smittesituasjonen

Hver uke registreres det nye smittetilfeller, men en ser nå utviklingstrekk som tilsier at smittetoppen kan være passert.

De siste 7 dager har 93 personer registrert positiv test, mens tallet for siste 30 dager er 586.

Utlevering av hurtigtester

Kommunen har et stort lager av hurtigtester, og alle som har luftveissymptomer og trenger test, vil få dette om de kontakter kommunen. Vi minner om at det fortsatt er slik at man skal ringe først, og ikke møte opp syk på kommunehuset. Det er ikke nødvendig å teste barn, men det kan være aktuelt i forbindelse med vaksinering eller koronasertifikat. Dersom du har en positiv hjemmetest, må denne bekreftes med test på legekontoret for å få den registrert i koronasertifikat. Dette er ikke nødvendig for de som har 3 vaksinedoser.

Vaksinering

Det pågår fortsatt vaksinering i kommunen, men nå i mindre skala og på helsestasjonen. Alle som oppnår nødvendig intervall for ny dose blir kalt inn, men en kan også kontakte kommunens koronatelefon for å bestille tid for vaksinering.

Dersom noen av våre innbyggere ønsker vaksinering med den nye vaksinen fra Novavax så er denne nå tilgjengelig. Gi i så tilfelle beskjed om dette ved timebestilling.