Influensavaksine for personer i risikogruppen

Også i år blir det influensavaksinering for personer i risikogrupper i Sokndalhallen.

Det blir 3 ettermiddager fra kl. 15:00 til 18:00 og for at det ikke skal bli kø, deler vi opp etter fødselsdato:

Tidspunkt for influensavaksine 2021:

Mandag 1. november kl. 15:00 - 18:00 fødselsdato: 1-10

Onsdag 3. november kl. 15:00 - 18:00 fødselsdato: 11-20

Torsdag 4. november kl. 15:00 - 18:00 fødselsdato: 21-31

Passer ikke dagen, kan du komme en av de andre dagene.

Vaksineringen gjelder for personer i risikogruppene.

Helsepersonell som arbeider i Sokndal kommune kan også få vaksine disse dagene.

Dersom du alt har bestilt time til kontroll hos fastlegen, kan du få vaksinen da.

Hvem bør vaksinere seg?

• Personer i følgende risikogrupper bør ta influensavaksine årlig:
  • Beboere i omsorgsboliger og sykehjem
  • Alle fra fylte 65 år
  • Gravide etter 12. svangerskapsuke (2. og 3. trimester). Gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko skal også få tilbud om influensavaksine
  • Prematurt fødte barn, særlig barn født før uke 32 i svangerskapet, fra 6 måneder til 5 år

Barn og voksne med:

• Kronisk lungesykdom (inkludert astma)
  • Hjerte- og karsykdom (annet enn velregulert høyt blodtrykk)
  • Diabetes type 1 og 2
  • Leversvikt eller nyresvikt
  • Kronisk nevrologisk sykdom eller skade, spesielt personer med nedsatt lungekapasitet og/eller hostekraft
  • Nedsatt immunforsvar som følge av sykdom eller behandling av sykdom (f.eks. organtransplanterte, kreft, HIV, reumatoid artritt og andre sykdommer)
  • Svært alvorlig fedme (KMI over 40)
  • Annen alvorlig og/eller kronisk sykdom der influensa utgjør en alvorlig helserisiko, etter individuell vurdering av lege (f.eks. personer med medfødte kromosomavvik, genetiske syndromer og sammensatte kromosomavvik som ikke er klassifisert annet sted)

I tillegg anbefales influensavaksine til:

For mer informasjon: https://www.fhi.no/sv/influensa/influensavaksine/influensavaksine-risikogrupper/

Tilhører du en av disse gruppene, kan du møte opp på aktuelle tidspunkt.

Vaksineringa skjer i regi av legekontoret, og det vil være lege til stede. Alle skal vente i 20 minutter etter vaksinen.

Pris kr 50, gratis ved frikort. Helst betaling med kort.

Vaksinering i apotek er ikke en del av influensavaksinasjonsprogrammet, og alle som vaksinerer seg der må betale full pris for vaksine og vaksinering. Dette gjelder også personer i målgruppene.