Koronasituasjonen: Informasjon om karantenehotell

For å begrense importsmitte innførte regjeringen forrige uke en ordning med karantenehotell fra 9. november 2020. Her følger litt informasjon om hvilke regler som gjelder, og hvor det er mulig å finne mer informasjon.

Ordningen med karantenehotell innebærer ingen endringer om hvem som skal være i innreisekarantene. Karantenetiden er fortsatt 10 døgn etter innreise. Det nye er at alle som skal være i innreisekarantene, skal gjennomføre karantenen på karantenehotell. Dette gjelder også for norske statsborgere.

Det er likevel fem viktige unntak:

• De som er bosatt i eller eier bolig i Norge, og som oppholder seg i boligen eller på annet egnet oppholdssted.
  • De som har kommet til Norge for å utføre arbeid eller oppdrag, og har en arbeids- eller oppdragsgiver som har sørget for et egnet oppholdssted med enerom i karantenetiden.
  • Asylsøkere og overføringsflyktninger som har egne ordninger.
  • De som er folkeregistrert som bosatt og de som har meldt flytting til Norge, selv om de ennå ikke er folkeregistrert.
  • Norske studenter som studerer i ett av de nordiske landene. De trenger ikke gjennomføre karantenen på karantenehotell selv om de ikke er folkeregistrert i Norge.

Hva skjer ved ankomst på Stavanger lufthavn, Sola?

Du blir møtt av grensepolitiet som ber deg fremlegge dokumentasjon på oppholdssted eller bolig. Eventuelt blir du henvist til et karantenehotell.

Henvisning til karantenehotell

Hvis du skal være på et karantenehotell i 10 dager, skal du ikke booke rom selv. Du blir du henvist av grensepolitiet. Du vil få utlevert informasjon som karantenehotellet har utarbeidet for sine karantenegjester. Det er viktig at du setter deg godt inn i denne informasjonen og at du forholder deg til det som står beskrevet.

Karantenehoteller

Sola kommune har avtale med to karantenehoteller i nærheten av flyplassen: Scandic Stavanger Airport og Quality Airport hotel Stavanger. Begge er i gåavstand fra flyplassen. Du kan også kjøre egen bil til hotellet eller ta en taxi dit. Hvis du tar taxi må du sitte bak til skrått fra føreren og ha på munnbind.

Informasjon om hvilket karantenehotell du blir henvist til blir først gitt av grensepolitiet når du ankommer flyplassen.

Sola kommune har ingen mulighet for å gi dispensasjon til andre oppholdssted. Nasjonale myndigheter godkjenner ikke hotell som er bestilt av den enkelte eller korttidsleie som godt nok for å hindre smitte fra utlandet. Man skal heller ikke være i karantene i andres bolig.

Hva koster det å bo på karantenehotell?

Du må betale en egenandel for oppholdet. Egenandelen er på 500 kroner per døgn for privatpersoner og 1500 kroner per døgn for arbeidsgivere. Disse prisene inkluderer fullpensjon. Husk å vise billett eller bording pass når du sjekker inn på hotellet. Dette for å sikre at du får redusert pris på ditt opphold.

Hvordan blir oppholdet på karantenehotellet?

Karantenehotellene har etablerte rutiner. For å ivareta sikkerheten til ansatte på hotellet og andre gjester, vil reisende i karantene vil bo i en egen fløy på hotellet. Måltider blir servert på døren til hotellrommet. Du kan ikke oppholde deg i fellesarealer. Du kan forlate hotellet og gå ut i frisk luft, men må ha på munnbind og holde avstand til andre.

Karantenehotellene er i drift som vanlig hotell også, og det er helt trygt å være alminnelig gjest der.

Koronatest ved ankomst, og etter fem dager på karantenehotellet

Reisende fra utlandet må fremvise attest på negativ covid-19-test når de kommer til Norge. Det gjelder ikke personer som er norske statsborgere eller har bostedsadresse i Norge. Testen må være tatt under 72 timer før innreisen.

På Stavanger lufthavn, Sola, er det etablert et korona-testsenter. Testsenteret på flyplassen er åpent for alle som ankommer med fly. Ta en koronatest før du forlater flyplassen.

Under ditt opphold på karantenehotellet kan du ta en Covid-19 test på dag fem i karantenen. Ønsker du å teste deg, tar du kontakt med resepsjonen, får utlevert et registreringsskjema som fylles ut og leveres til resepsjon igjen. Skjema fylles ut og leveres senest dagen før test skal tas. Testpersonell vil da møte opp på ditt rom for å utføre testen.

Hvis du utvikler symptomer er det viktig at du isolerer du deg på hotellrommet og ringer legevakt tlf. 116 117 for vurdering av helsepersonell.

Mer informasjon

Se råd og regler ved innreise til Norge på helsenorge.no

Se regjeringens nettside for spørsmål og svar om innreiserestriksjoner og karantenehotell.