Lokal høring om navnesaker i Sokndal

Statens Kartverk har reist navnesak 2020/356 om navnene Mol/Mål og Stigen/Stien m.fl. i Sokndal.

Adresseutvalget foreslår følgende skrivemåte: Stien og Mål.

Statens Kartverk har vedtaksrett for skrivemåten av bl.a. naturnavn, nedarvete gards- og bruksnavn, seternavn og statlige anlegg. Før Kartverket gjør vedtak, har kommunen rett til å uttale seg. Eiere og festere har rett til å uttale seg om gardsnavn og bruksnavn, og lokale organisasjoner har rett til å uttale seg om skrivemåten av navn som de har særlig tilknytning til. Saker som gjelder bruksnavn, vil eierne få tilsendt direkte fra kommunen.

Informasjon om hvilke navn dette gjelder finnes på hjemmesiden til Sokndal kommune – www.sokndal.kommune eller ved henvendelse til servicekontoret, tlf. 51 47 06 00 eller epost postmottak@sokndal.kommune.no.

Uttalelse sendes til Sokndal kommune, Gamleveien 20, 4380 Hauge i Dalane eller på epost til postmottak@sokndal.kommune.no innen 8. mars 2021.

Statens kartverk - opprettelse av navnesak for Mol/Mol og Stigen/stien m.fl. (PDF, 407 kB)

Statens kartverk -  navneliste (PDF, 312 kB) Statens kartverk