Offentlig søkerliste ny kommunedirektør

Innen fristen søndag 23. januar hadde det kommet inn 9 søkere som ny kommunedirektør (tidligere rådmann) i Sokndal kommune.

Dette er de 9 søkerne:

• John Birkeland (47), Tonstad,  Ass. kommunedirektør
  • Hadland Sigmund (40), Egersund, Kommunalsjef Helse og omsorg
  • Øystein Tonstad Leknes (33), Oslo, Underdirektør
  • Jon Morten Mangersnes (59), Oslo, Ass. stabssjef for etterretning, Forsvaret
  • Arne Stapnes (59), Egersund, Daglig leder
  • Liza Øverdal (38), Ålgård, Direktør
  • Kvinne (51)
  • Kvinne (56)
  • Mann (64)

3 av søkerne er unntatt offentlighet, og er vurdert etter vilkårene som gjelder for å unnta navn fra den offentlige søkerlisten.

Intervjuutvalget vil nå gå i gang med intervjuer av kandidatene, testing, referansesjekk mm.

Rammene for ansettelsesprosessen ble vedtatt av kommunestyret i det ekstraordinære møtet 1. desember 2021. Det ble vedtatt å bruke eksternt rekrutteringsbyrå for å assistere kommunestyret i rekrutteringen. Etter anbudsrunde ble det inngått avtale med Sternblick AS. Stillingen ble videre lyst ut 23. desember 2021, med søknadsfrist 23. januar 2022.

Følgende er oppnevnt som intervjuutvalg:

• Ordfører Jonas Andersen Sayed
  • Varaordfører Alf Torstein Pettersen
  • Gruppeleder Arbeiderpartiet Jone Mathiesen
  • Ansattes representant Merete Frøyland Støle, Fagforbundet

May Lene Vestbøstad fungerer som sekretær for intervjuutvalget.

Intervjuutvalget innstiller til kommunestyret, og utvalgets politiske medlemmer forhandler om lønns- og arbeidsvilkår. Formannskapet vedtar lønns- og arbeidsvilkår.

Det tas sikte på å vedta ansettelse i et ekstraordinært kommunestyremøte før vinterferien.