Oppdatering fra kriseledelsen 25. januar

Smittetallene i Sokndal er vedvarende høye med over 5000 nye smittede per 100 000 innbyggere de siste 14 dagene. Heldigvis ser vi at de fleste har milde sykdomsforløp. Hovedutfordringen er altså fortsatt bemanningssituasjonen, og det jobbes på spreng for å opprettholde god drift i helse og oppvekst.

Smitte i omsorgsboliger og på Solbø sjukeheim:

Per i dag har 5 beboere og 5 personal i omsorgsboligene testet positivt. Både beboere og personal har nærkontakter, og en må påregne at det kan komme flere smittetilfeller. Som en konsekvens videreføres testregime og ekstra smitteverntiltak er iverksatt.

Det er i dag også påvist smitte på Solbø sjukeheim, der én beboer og én ansatt har testet positivt. Testregime og ekstra smitteverntiltak er iverksatt, og inntil videre vil også avdeling Thildatunet være stengt for besøkende.

Situasjonen følges tett, men heldigvis er det nå tydelig at omicron-varianten gir en betydelig lavere risiko for alvorlig sykdom enn de tidligere variantene av koronaviruset. Det har også vist seg at vaksinen først og fremst er effektiv mot alvorlig sykdom, selv om viruset likevel smitter relativt lett også til vaksinerte.

Smitte i Frøyland gårdsbarnehage

Som opplyst før helgen har 4 av 5 personale ved en avdeling i Frøyland gårdsbarnehage testet positivt. Som følge av dette holdes avdelingen stengt inntil videre. Informasjon om tilbud og status gis direkte fra barnehagen til de foresatte.

Testing

Kommunen har etablert elektronisk registrering av positiv selvtest. Dette gjøres her: hjemmetest

Alle som ønsker får hurtigtest ved henvendelse til kommunen, men vi gjentar at hurtigtest må bestilles via telefon til servicekontoret (51 47 06 00).