Oppdatert vaksinestatus - uke 20

Etter at tildelte vaksinedoser for uke 20 nå er satt, så har snart alle personer i prioriteringsgruppe 5-7  fått første dose. Vi er i gang med prioriteringsgruppe 8 (Alder 55-64 år).

Dersom du tilhører risikogruppe, og ikke er kalt inn til vaksinering, så ber vi om at du kontakter kommunens koronatelefon: 51 47 07 07. Da vil du få tildelt første ledige tid for vaksinering.

Sokndal kommune kaller inn alle innbyggere til vaksinering pr. telefon, med påminnelse på sms på vaksinedagen.

Vaksineleveransene de siste 2 ukene har i stor grad gått til andre dose til de som har fått første dose. Fra juni forventes det at leveranse vil øke, og andelen som får første dose vil da øke igjen.

I Sokndal kommune er det 180 personer som har fått første dose av vaksinen fra AstraZenica. Denne vaksinen er fra nasjonalt hold tatt ut av vaksinasjonsprogrammet. Det er nå avklart at disse personene vil få andre dose av MRNA (Pfizer eller Moderna) vaksine. Egen innkalling av disse personene er nå i gang. Og dose 2 for disse er planlagt til uke 21 og 22.

For mer informasjon om de ulike prioriteringsgruppene kan du trykke her.

Totalt har 1091 personer fått første dose, og 432 personer er fullvaksinert.

Etter oppdatering av nasjonale retningslinjer skal nå personer som ikke er i risikogruppe ha 12 ukers intervall mellom vaksinedosene. Personer i risikogruppe har 6 ukers intervall mellom dosene.

For de som er fullvaksinert er det nå bestemt enkelte lettelser i nasjonale restriksjoner. Det kan du lese mer om her.

Vaksineringen fortsetter for fullt gjennom hele sommeren uten pause. Det er signalisert at antallet vaksinedoser kommunen mottar hver uke kan dobles i juni, juli og august. Sokndal kommune har planen klar for vaksinering i sommermånedene og innbyggere oppfordres til å prioritere dette når de blir innkalt. Dersom du ikke er for langt borte fra Sokndal er det absolutt best at du kommer hjem og får vaksine når du er oppsatt.