Skolen og barnehagene går tilbake på grønt nivå – oppdatering fra kriseledelsen 28. januar

Smittetallene i Sokndal er fortsatt høye, men skiller seg ikke lenger særlig ut i forhold til andre kommuner. I tillegg ser vi fortsatt at de fleste smittede har milde sykdomsforløp. Som følge av dette, og nye nasjonale føringer, ble det i dag bestemt at skoler og barnehager går over til grønt nivå på mandag.

Smittesituasjonen på skolen og i barnehagene

Det er fortsatt utbredt smitte blant barn og unge, men det er ikke lenger en klar helsefaglig begrunnelse til å opprettholde skolen og barnehagene på gult nivå. Det ble derfor bestemt i dag at skolen og barnehagene f.o.m. mandag går tilbake på grønt nivå. Det vil imidlertid variere utover uken når de ulike barnehagene kan avvikle redusert åpningstid på grunn av sykefravær. Informasjon om når den enkelte barnehage går tilbake til vanlige åpningstider blir gitt direkte av barnehagene til de foresatte.

Videre gjør nye nasjonale føringer at regelmessig testing av alle skoleelever nå avvikles. Det er sendt hjem tester til alle elever for testing mandag og torsdag, men det blir de siste gangene dette gjennomføres i denne omgang. Testing i klasser med smittetilfeller er fortsatt aktuelt.

Avdelingen som måtte holde stengt i Frøyland gårdsbarnehage som følge av flere smittetilfeller er nå gjenåpnet.

Smittesituasjonen i omsorgsboligene og på Solbø sjukeheim

Per i dag har 7 beboere og 7 personal i omsorgsboligene testet positivt. Både beboere og personal har nærkontakter, og en må påregne at det kan komme flere smittetilfeller. Som en konsekvens videreføres testregime og ekstra smitteverntiltak er i iverksatt.

Smitten som ble påvist på Solbø sjukeheim tidligere denne uken har så langt ikke spredd seg til nye tilfeller. En beboer og én ansatt har testet positivt.

Testregime og ekstra smitteverntiltak fortsetter, og avdeling Thildatunet vil fortsatt være stengt for besøkende. Det vil bli gjort en ny vurdering av dette på mandag.

Testing

Kommunen har etablert elektronisk registrering av positiv selvtest. Dette gjøres her: https://hjemmetest.remin.no/sokndal

Alle som trenger får hurtigtest ved henvendelse til kommunen, men vi gjentar at hurtigtest må bestilles via telefon til servicekontoret (51 47 06 00).

Kommunen samarbeider med Joker for utdeling av tester i Åna Sira. Vi håndterer dette på vegne av begge kommunene, så tester er tilgjengelig også for innbyggere på Flekkefjord-siden.