Sokndal kommune ber ansatte fjerne TikTok og Telegram

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) vurderer at det medfører høy risiko dersom applikasjonene TikTok eller Telegram installeres på tjenesteenheter som har tilgang til virksomhetens interne digitale infrastruktur eller tjenester. Med tjenesteenhet menes her mobiltelefoner, nettbrett eller personlige datamaskiner som er betalt av arbeidsgiver.

Bilde av iPhone i en hand - Klikk for stort bilde

Sokndal kommune ber herved ansatte å fjerne TikTok og Telegram fra enheter som brukes i arbeidssammenheng og som er koblet til kommunens interne digitale tjenester, som for eksempel Microsoft Teams, Outlook (epost), SharePoint, OneDrive (fillagring) og 365. Vi ber også ansatte som benytter seg av Google Workspace-applikasjoner i forbindelse med skolens infrastruktur å gjøre det samme.

- Det er viktig å opprettholde god praksis knyttet til IKT-sikkerhet i vår kommune og vi følger opp nasjonale retningslinjer, sier kommunedirektør Liza Øverdal.

Kildereferanse:

Anbefaler ikke TikTok eller Telegram på tjenesteenheter (nsm.no)
Justis- og beredskapsdepartementet fraråder TikTok og Telegram på tjenesteenheter i departementene (regjeringen.no)