Støvflukt i Åna-Sira fra Titanias landdeponi

Kommunen ble onsdag 25. august gjort oppmerksom på spesielt plagsom støvflukt i Åna-Sira fra Titanias landdeponi. Saken er diskutert i internt møte med kommuneoverlegen torsdag formiddag, og kommunen har også hatt dialog med Titania om dette det siste døgnet.

Måleverdier har vist at støvet fra landdeponiet ikke utgjør en helsefare. Enkelte kan likevel oppleve irritasjon i nase og svelg når det er synlig støv.

Det er klart at støvet kan være svært plagsomt, og at det ellers kan påvirke livskvaliteten til de berørte. Kommunen har derfor vært tydelig overfor Titania at de bør gjøre det de kan for å dempe støvflukten.

I tilbakemelding til kommunen om saken har Titania i dag, torsdag, meldt følgende:

Bedriften har hittil i år hatt få henvendelser angående sandflukt i Åna Sira, som tyder på at våre tiltak har hatt effekt for å dempe støvflukt fra deponiet hittil i år. Før sommeren ble det etablert et vanningsanlegg langs Dam 1 som brukes i kombinasjon med vanning med traktor. Store deler av deponiet har i løpet av de siste mnd. tørket opp, det fikk vi utfordringer med å håndtere. Vanning dekker ikke hele området på 1,2 km2 da det er store deler av deponiet ikke er tilgjengelig for tyngre kjøretøy.

Vanning langs dam 1 startet klokken 0900 og vanning med traktor startet 1200, både vanning med spreder og traktor pågikk frem til klokken 1900.

Henvendelsene i går er registret i vårt forbedringssystem, og vi vil vurdere ytterligere tiltak for å redusere sandflukt fra deponiet.

Vanning i dag er iverksatt.