Utlegging av manntall - Kommunestyre- og fylkestingsvalget 2023

Du må stå i manntallet dersom du skal stemme ved kommunestyrevalget og fylkestingsvalget 2023.

Står du i manntallet?

Du kan selv undersøke om du er manntallsført i Sokndal. Manntallet blir lagt ut på Servicekontoret den 10. juli og fram til valgdagen den 11. september 2023.

Du kan tidligstemme og forhåndsstemme i alle landets kommuner. På selve valgdagen kan du kun stemme i kommunen du er manntallført i.

Hvor du er manntallsført og har stemmerett er derfor avhengig av i hvilken kommune du er folkeregistrert bosatt per 30. juni hvert valgår. Dette kalles skjæringsdato.

Hvis du melder flytting til en annen kommune etter 30. juni i valgåret, har du stemmerett i din gamle bostedskommune. Flytter du før 30. juni, og har fått registrert ny adresse i folkeregisteret vil du ha stemmerett i din nye bostedskommune.

Dersom du mener at du selv, eller noen annen, uriktig er blitt innført eller utelatt fra manntallet i kommunen, kan du kreve at valgstyret retter opp feilen. Kravet skal være skriftlig og begrunnet og sendes snarest mulig til:

Sokndal kommune, Gamleveien 20, 4380 Hauge i Dalane,
epost: postmottak@sokndal.kommune.no
tlf 51470600

Sametingets valgmanntall

Sametingets valgmanntall legges også ut til offentlig ettersyn

Du kan selv undersøke om du står i kommunens valgmanntall til Sametinget.  Sametingets valgmanntall blir lagt ut på Servicekontoret den 10. juli og fram til valgdagen den 11. september 2023.

Dersom du mener at du selv, eller noen annen, uriktig er blitt innført eller utelatt fra sametingets valgmanntall, kan du kreve at sametinget retter opp feilen. Kravet skal være skriftlig og begrunnet og sendes enten på epost: samediggi@samediggi.no eller i post til Sametinget, postboks 3, 9735 Karasjok.