Rett til å klage
Du som innbygger har rett til å klage dersom du ikke er fornøyd med tjenestetilbudet, eller mener du har blitt dårlig eller urettferdig behandlet i helse, sosial - eller omsorgstjenestene.
Hvordan du går fram vil være avhengig hva du klager på. Felles for alle klager er at de må inneholde hva som skjedde, når og hvor.
Klage på vedtak eller avgjørelse
Dersom du har søkt og fått avslag på en tjeneste (f.eks. en omsorgstjeneste), eller om du er uenig i avgjørelsen, kan du sende en rettighets-klage til tjenestestedet. Da får tjenestestedet mulighet til å uttale seg.
Dersom tjenestestedet er uenig i din klage, sender tjenestestedet klagen videre til Fylkesmannen som da behandler klagen.
Tilsyns-sak
Dersom du mener det har skjedd en feil ved behandlingen du har fått eller med tjenesten du har mottatt, kan du be Fylkesmannen opprette en tilsyns-sak. Denne klagen sender du direkte til Fylkesmannen.
Fylkesmannen kan da opprette en tilsyns-sak. I slike tilfeller tar Fylkesmannen kontakt med behandleren eller tjenesten slik at disse får anledning til å uttale seg i saken. Du som klager mottar et avsluttende brev om hva som kom fram i saken og hva Fylkesmannen konkluderer med.
På Helsenorge.no kan du lese mer om klagemuligheter.