Barneverntjenesten tar alltid utgangspunkt i en henvendelse som blir kalt "bekymringsmelding" eller "melding". De feste bekymringsmeldinger kommer fra noen i nettverket til barnet som er bekymret for utviklingen, eksempler på dette kan være barnehage, PP-tjenesten, skolen, helsesykepleier, venner eller naboer av familien. Mange barnevernssaker starter også med at foreldrene selv tar kontakt. Dersom foreldre selv tar kontakt regnes dette som en søknad om hjelpetiltak.
Barneverntjenesten har plikt til å gjennomgå henvendelser (meldinger) innen en uke. Det blir da vurdert om en skal undersøke nærmere hvordan barnet har det. En slik undersøkelse skal gjennomføres innen 3 måneder. I spesielle tilfeller kan undersøkelsen utvides til 6 måneder.
Når barneverntjenesten gjennomgår en melding, tar man i første omgang kontakt med den som har meldt ifra, for å få nærmere kjennskap til hva som ligger til grunn for meldingen. Skal saken undersøkes blir foreldrene kontaktet og orientert om meldingen og dens innhold, barnevernet snakker med foreldrene om innholdet i meldingen. Foreldrene får så vite om sine partsrettigheter og hva som videre skal skje i saken.
Et overordnet prinsipp i barnevernets arbeid er at tiltak som settes i verk skal være til barnets beste. Hvis barn og foreldre har motstridende interesser, er det derfor hensynet til barnet som er avgjørende. Barnevernet skal imidlertid alltid forøke å få til et samarbeid med foreldrene om de tiltak som planlegges.